År 1977 var jag alltså igång med gymnasiestudierna på vuxenutbildningen samtidigt som jag jobbade heltid som biträdande kokerska. Det gick allt bättre och jag blev sugen på att plugga mer. Jag hittar en anteckning om att jag sökte in på heltid i Eslöv, men minns inte varför det aldrig blev så. Tack vare Ruth som hjälpte mig att börja med studierna kom jag också iväg på en annorlunda resa till Paris och träffade ungdomar från andra länder.

Det började med att Ruth en kväll berättade om ett slags ungdomsstipendium man kunde söka via Svensk-franska kulturinstitutet, eller något liknande namn. Enda kravet var att man hade läst franska. Det hade jag ju gjort, visserligen bara en termin i sjuan, men det räckte. Det var inte så många som kände till det här stipendiet så det var ganska lätt att få en plats på en av de två veckor långa vistelser som organiserades på olika platser i Frankrike. Jag hamnade tillsammans med Birgitta från Hudiksvall, flera norrmän, några islänningar, belgare, egyptier och andra nationaliteter i Parisförorten Clichy där vi var en vecka och fick delta på olika aktiviteter, bl.a. en färd i husbåt på Seine, som jag minns som väldigt fin. Andra veckan bodde vi mer centralt i Paris och besökte de olika turistattraktionerna. För mig var det första gången jag åkte så pass långt och första gången jag tågluffade. Paris stannade kvar i mitt hjärta och jag fortsatte att besöka staden under åren som följde.

Lördag 26 mars: På kvällen var jag uppe hos Mats och Ruth. Åt potatissallad och skinka och drack vin. Ruth plockade fram papper om Frankrike. Jag kan få resa dit om jag skaffar intyg på att jag har läst franska. Två veckor i juli, och jag behöver bara betala resan.

Onsdag 30 mars: Var på Norrevång, och fick intyg på att jag läst franska. Mötte Birgitta Hansson, min gamla svensklärare, när jag gick in. Hon hade fått reda på att jag läste svenska för Anita, och tyckte det var bra.

Fredag 22 april: Har fått stipendium till Frankrike. 18 juni åker jag.

Onsdag 4 maj: Blev sommar idag. +20° i skuggan. Läste franska när jag kom hem.

Torsdag 12 maj: Tvättade. Ringde till Bergaskolan och anmälde mig till gymnasiekursen till hösten. Var hos Greta och hämtade keramik och drack kaffe. Var på svenska. Anita var sjuk, så Ruth var där i stället. Sen var jag på engelska till 20.40. Ringde till mossan. Hon kommer hit på måndag.

Tisdag 17 maj: Ringde och anmälde mig till skolan i Lund. Solade i trädgården. Var på engelska.

Torsdag 19 maj: Var uppe hos Mats och Ruth och åt råbiff och hasselbackspotatis. Dom berättade om resor dom har gjort. Rena äventyret. Gick ner vid 12-tiden.

Fredag 27 maj: Fick besked från Frankrike om programmet. Ringde till en medkandidat i Hudiksvall. Pluggade svenska.

Måndag 6 juni: Var och köpte Inter-Rail-kortet. Pluggade engelska och franska.

Måndag 13 juni: Mötte Birgitta halv ett på stationen. Vi åt på pizzerian. Sen var vi och badade på Karlsro. Åt sill och potatis i trädgården.

Tisdag 14 juni: Var och klippte mig. Sen körde vi till Lund med bilen. Tåget till Malmö. Färjan till Köpenhamn. Träffade Sabina. Gick på Ströget. 18.10 tog vi tåget till Hamburg. Bytte tåg till München 11.25. Går bra att sova.

Onsdag 15 juni: Var i München 8.40. Gick runt lite. Åkte tunnelbana till Olympiastadion. Tog tåget till Innsbruck på eftermiddan. Åt middag där. Träffade skåningar, en amerikan. Tog tåget 21.20 till Nice. Träffade en holländare och två tyskar. Svårt att sova.

Lördag 18 juni: Kom till Paris kl. 6.30. Drack te på stationen. Sen gick vi på Champs Elysée mot triumfbågen och tillbaka. Tog metro till Clichy. Duschade och fick frukost. Träffade Heidi från Norge. Vi gick en runda. Träffade resten vid middan. Många norrmän. Trevliga. På kvällen såg vi teater, sen mat igen. På kvällen gick några av oss i Paris. Mysigt. Pigalle. Montmartre.

Måndag 20 juni: Var på ett slott som är inrett som ett museum. Jättefin park. Sen var vi i en skog. Jättekul. Åt på ett café på kvällen. Gick till Paris på Champs Elysée. Var hemma halv 3. Drack mycket vin.

Tisdag 21 juni: Var ute och rodde i kanot. Gick inget vidare. Åt middag. Var och såg på dykare i Seine som mätte föroreningarna. Det var inte så mycket. Åt middag. Var och hörde på konsert med fontäner. Jättetjusig. Åkte hem vid 12.

Fredag 24 juni: Var uppe halvsju. Åkte buss till Seine och hoppade på en Peniche. Åkte längs Seine till andra sidan Paris och en bit till. Såg Eiffeltornet. Lade till vid 7-tiden. Gick en runda i byn på kvällen med Jens, Trond och Marc. Var inne på ett litet café.

Söndag 26 juni: Var och handlade mat till 40 pers. som vi skulle laga till på kvällen. På middagen åt vi cous-cous. Gott. Var och badade. Lagade maten. Åt ute på gården. Fick kort. Såg diabilder. Sen åkte Jens, Trond, Einar, Birgitta och jag till Paris, på ett diskotek. Träffade en fransman där, som ville lära mig dansa en massa danser. Tog taxi hem vid halvfem.

Fredag 1 juli: Var i Versailles. Snyggt. Åt middag i stan. Åkte buss hem. Packade. Åt. Tog avsked med vin. Trond, Asi, Heide, Birgitta och jag tog tåget mot Biarritz. Fick vara i första klassens kupé, men ute vid dörrarna. Sov lite inne i en kupé.

Foto av mig i album

Här sitter jag i kanot på Seine.

Foton av kanoter på Seine

Kanoterna på Seine med oss ungdomar. Jag sitter näst längst bak i kanoten på den övre bilden.